::DEMI MASA::

Wednesday, November 17, 2010

kiSah pEmUda iSlam

ASSALAMUALAIKUM KEHADAPAN INSAN YANG BAKAL MENDAMPINGIKU ....JIKA KAU TERBACA WARKAH INI, MAAFKAN AKU, AKU MELAKARKAN LUKISAN HATIKU INI SEBELUM KU TEMU DIRIMU YANG MUNGKIN SAAT KAU BACA INI KAU TELAH MENJADI SUAMIKU. DIA YANG MEMBUAT AKU JATUH HATI PADA SEMANGAT PEJUANG SEORANG AGAMA .HANZALAH KISAH HIDUPNYA MEMBUATKAN AKU INGIN MEMINANGNYA ANDAI KAU TIADA DALAM TAKDIR HIDUP MENJADI SUAMIKU..KERANA KEWANITAANKU TERLALU MERINDUKAN KECINTAAN SEORANG PEMUDA YANG SYAHID KERANA TERLALU CINTA PADA AGAMANYA..SEPERTI HANZALAH..JIKA KAU TIADA DIDUNIA INI UNTUK SINGGAH DITAMAN HATI SEMASA HAYATKU..KU PINANG HANZALAH MENJADI SUAMIKU DISYURGA ..SEMOGA RAHMAT ALLAH MENGAMPUNKAN AKU YANG TERLALU BANYAK MENGHIMPUN DOSA DIDUNIA..KERANA KISAHNYA MEMBUATKU HARU WALAU DIA BELUM PERNAH KU TEMU..CUMA PERJUANGANNYA MEMBELA ISLAM MEMBUATKU RINDU






Hanzalah: Yang Dimandikan Malaikat


Salah seorang sahabat serta jurutulis Rasulullah SAW yang terkenal ialah Abu Hanzalah bin Ar Rabie. Ketika peperangan Uhud meletus beliau baru saja dinikahkan. Oleh karena itu Rasulullah mengecualikan beliau dari turut serta ke medan peperangan. Inilah cara Rasulullah untuk merayakan kebahagiaan sahabat baginda.


Namun ketika Hanzalah terjaga dari tidurnya, beliau mendengar gendang perang dibunyikan begitu kuat sekali. Melalui seorang sahabatnya beliau mendapat berita bahwa tentera Islam mendapat tantangan yang hebatdan dalam keadaan terlalu genting.


Tanpa membuang waktu lagi Hanzalah lalu memakai pakaian perang lalu mengambil pedang. Dia menuju ke medan tempur tanpa sempat mandi junub.


Maka terjadilah pertempuran hebat sehingga banyak dari pihak Islam yang gugur syahid. Pihak musuh telah menyerang dari belakang. Akhirnya Hanzalah turut menjadi korban dalam keadaan sedang junub.


maka Rasulullah SAW pun melihat mayat Hanzalah dimandikan oleh para malaikat seperti mana tercantum dalam sabdanya: “Aku melihat diantara langit dan bumi para malaikat memandikan mayat Hanzalah dengan air dari awan di dalam bejana perak.”


Para sahabat tercengang-cengang mendengar ini. Salah seorang dari mereka, Abu Said Saidi lalu pergi melihat mayat Hanzalah. Wajah Hanzalah kelihatan tenang. Dari rambutnya kelihatan titisan air berlinangan turun. Sungguh beruntung Hanzalah mendapat layanan yang begitu istimewa dari malaikat. Tidak pernah terjadi dalam sejarah seorang syahid dimandikan dengan cara yang luarbiasa ini. Malahan matinya sebagai syuhada menjadikan ia sebagai penghuni syurga tanpa dihisab.


subhanallah…Hanzalah: Yang Dimandikan Malaikat Salah seorang sahabat serta jurutulis Rasulullah SAW yang terkenal ialah Abu Hanzalah bin Ar Rabie. Ketika peperangan Uhud meletus beliau baru saja dinikahkan. Oleh karena itu Rasulullah mengecualikan beliau dari turut serta ke medan peperangan. Inilah cara Rasulullah untuk merayakan kebahagiaan sahabat baginda.Namun ketika Hanzalah terjaga dari tidurnya, beliau mendengar gendang perang dibunyikan begitu kuat sekali. Melalui seorang sahabatnya beliau mendapat berita bahwa tentera Islam mendapat tantangan yang hebatdan dalam keadaan terlalu genting.Tanpa membuang waktu lagi Hanzalah lalu memakai pakaian perang lalu mengambil pedang. Dia menuju ke medan tempur tanpa sempat mandi junub.Maka terjadilah pertempuran hebat sehingga banyak dari pihak Islam yang gugur syahid. Pihak musuh telah menyerang dari belakang. Akhirnya Hanzalah turut menjadi korban dalam keadaan sedang junub.maka Rasulullah SAW pun melihat mayat Hanzalah dimandikan oleh para malaikat seperti mana tercantum dalam sabdanya: “Aku melihat diantara langit dan bumi para malaikat memandikan mayat Hanzalah dengan air dari awan di dalam bejana perak.”Para sahabat tercengang-cengang mendengar ini. Salah seorang dari mereka, Abu Said Saidi lalu pergi melihat mayat Hanzalah. Wajah Hanzalah kelihatan tenang. Dari rambutnya kelihatan titisan air berlinangan turun. Sungguh beruntung Hanzalah mendapat layanan yang begitu istimewa dari malaikat. Tidak pernah terjadi dalam sejarah seorang syahid dimandikan dengan cara yang luarbiasa ini. Malahan matinya sebagai syuhada menjadikan ia sebagai penghuni syurga tanpa dihisab.subhanallah…






Relakanlah perpisahan kita ini

Iringilah pemergian daku nanti

Dengan doa yang tidak henti

Moga Islam terus berdiri

Usapilah genang air mata kasih

Senyumanmu penguat semangat daku

Andai kita tak jumpa lagi

Ku semai cintamu di syurga



Berpisahlah dua jiwa

Meninggalkan kuntum cinta

Mekar di istana taqwa

Menyahut panggilan Allah

Dengan namaMu Allah yang Maha Gagah

Langkahku atur pasrah daku berserah

Menangkanlah kaum muslimin

Hancurkanlah kaum musyrikin

Handzalah pergi ke medan jihad

Bersama dengan para sahabat

Bertempur hebat penuh semangat

Sehingga dia syahid akhirnya

Turunlah malaikat ke bumi

Mandikan jasadnya simpati

Sucilah jasadnya mewangi

Diarak rohnya ke Firdausi

Hening malam menyaksikan

Korban cinta dua insan

Baru diijab kabulkan

Rela menyahut seruan

Demi Islam ditegakkan


Jihad menjadi pilihan

Tajuk Nasyid : Hanzalah

Artis : Rabbani




ANDAI KU DITAKDIRKAN MENJADI MILIKKU..KU INGIN KAU TAHU..WARKAH INI KU HARAP TIDAK MEMBAKAR CEMBURUMU..KERANA KU YAKIN KAU JUGA MENDAMBA AINUL MARDHIAH MENJADI ISTERIMU..CUMA INGINKU TEGAS PADAMU..KU CUMA MENYIMPAN HASRAT HATI INI DAN ITU CUMA AKAN BERLAKU JIKA KAU TIDAK MENJADI SEBAHAGIAN DARIKU, JADI PADA KUDRAT AKAL LEMAH INI KU RASAKAN untuk ITU TIDAK SALAH KU HULUR KAN PINANGAN DIWAKTU INI UNTUK KUBAKAR SEMANGAT KU MENJADI SERIKANDI YANG MENCINTAI AGAMA SEPERTI PEMUDA YANG ISTIMEWA INI. SEANDAINYA...KITA DISATUKAN DISINI KAU LAH HANZALAHKU DAN AKU AINUL MARDHIAHMU WALAU KITA TIDAK SESEMPURNA ITU..

0 comments on "kiSah pEmUda iSlam"

Post a Comment

 

♥CERITA DARI HATI ♥ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal