::DEMI MASA::

Sunday, February 6, 2011

c u again!!!

0 comments Links to this post
petang ni kol 3 dah nak bertolak ke mtrik phg....huhuhu....berat hati nak meninggalkan umah...
tapi nak buat camne..dah tugas sebagai pelajar mesti diteruskan...tinggal 2 bulan lebih lagi nak abis matrik...pastu...hooray!!!!!!....apepon...belajar btol2..insyaallah biiznillah...


~~home sweet home..~~
my family...abang sorang xde lam gambar ni...


p/s: c  u again...bulan 4 ni jumpe smula...insyaallah biiznillah...

valentine day...

0 comments Links to this post
Menjelang bulan Februari, pasti ramai anak-anak muda yang sedang hangat dilamun cinta tidak sabar untuk meraikan ketibaan Hari Kekasih atau Hari Valentine yang jatuh pada tanggal 14 Februari. Bahangnya makin terasa.Kita boleh lihat banyak iklan, promosi dan tawaran hebat diadakan bagi memeriahkan lagi sambutan Hari Kekasih. Bukan itu sahaja, lebih menarik lagi, pelbagai filem berunsur romance dihidangkan sepanjang bulan kekasih ini buat santapan si pencinta bagi menghangatkan lagi suasana bersama pasangan masing-masing.

Namun begitu, dalam sedar atau tidak, kita boleh lihat bukan sahaja masyarakat bukan Islam yang menyambut Hari Kekasih, malah umat Islam juga turut sama meraikan perayaan tersebut walaupun hari yang diraikan tidak terdapat dalam ajaran Islam.

Melihat pada fenomena ini, sambutan Hari Kekasih semakin mendapat sambutan dalam kalangan umat Islam khususnya golongan remaja. Lebih menyedihkan lagi, terdapat segelintir daripada mereka yang bertindak di luar batasan sehingga menimbulkan masalah sosial dalam masyarakat. Berlakunya perbuatan-perbuatan tidak bermoral seperti zina, minum arak, menghidu gam, menghisap ganja dan dadah secara tidak langsung mencerminkan keperibadian yang bobrok dalam kalangan remaja dan memberi gambaran negatif terhadap golongan remaja, dari segi agama dan negara, keluarga dan generasi yang akan datang.

Tindakan Penyelesaian

Bagi membina kekuatan dalaman remaja Islam hari ini serta menghindarkan mereka daripada terus menerus terjebak dalam unsur kurang sihat seperti hari kekasih adalah dengan mengukuhkan keilmuan dan keimanan. Penjelasan berkenaan larangan menyambut hari kekasih perlulah diwar-warkan kepada seluruh umat Islam khususnya remaja agar mereka faham apa sebenarnya erti disebalik hari kekasih atau Hari Valentine.

Para emaja hendaklah didedahkan dengan ajaran-ajaran agama supaya pegangan iman mereka sentiasa teguh dan tidak mudah goyah dengan gangguan manusia dan syaitan.

Keinginan remaja untuk mencuba sesuatu yang baru sememangnya tidak boleh dielakkan. Dan tidak dinafikan juga bahawa remaja juga mudah memberontak. Mereka masih muda dan tidak tahu arah tujuan sebenar hidup di alam sementara ini. Apa yang dikejar hanyalah keseronokan. Dan penulis tidak terkejut jika terdapat antara mereka yang memberikan pelbagai alasan demi membenarkan mereka menyambut perayaan ini.

Antara alasan yang lazim didengari dari remaja sekarang ialah menyambut Hari Kekasih secara tidak berlebihan, menyambutnya dengan hanya menghantar kiriman khidmat pesanan ringkas atau menghadiahkan sekuntum bunga sebagai tanda cinta. Tetapi, mengapa ia tidak dilakukan pada hari-hari biasa?

Selain itu, bukan besar atau kecil hadiah yang menjadi persoalan. Pokok pangkalnya adalah niat. Menurut sumber sejarah, Valentine Day ini telah menjadi acara keagamaan buat penganut Kristian. Apakah kita sebagai umat Islam ingin tergolong dalam golongan penganut kristian?

Di dalam surah Ali Imram ayat 31 telah menyebut "Katakanlah (Wahai Muhammad jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui."

Ayat di atas bermaksud setiap kasih dan sayang yang ditetapkan oleh Islam tidak seharusnya disalahgunakan bagi memenuhi kehendak peribadi sesuatu pihak. Ia perlulah digunakan dalam suasana yang tidak bertentangan dengan syariat Islam dan boleh diterima pakai oleh masyarakat umum.

Oleh sebab itu, pengetahuan merupakan perkara yang penting dalam hidup supaya kita tidak mudah ditipu dan dipengaruhi oleh anasir-anasir luar yang boleh membinasakan diri kita. Jika ceteknya pengetahuan, maka benteng keimanan seseorang Muslim itu mudah rapuh sekali gus akan hilanglah jati diri dalam kalangan remaja Muslim.

Peranan Pihak Terlibat

Pergaulan yang mesra dan lemah lembut sesama ahli keluarga merupakan faktor yang boleh menyemai semangat kekeluargaan. Lakukanlah aktiviti secara bersama, Insya-Allah anak-anak muda ini pasti memahami bahawa kasih dan sayang bukanlah terletak kepada motif pemberian sahaja, malah lebih kepada mengekalkan hubungan baik serta dapat sama-sama menuju ke jalan yang diredhai.

Selain itu, pihak media juga hendaklah memainkan peranan yang penting dalam membetulkan semula fahaman remaja tentang hari kekasih. Ini kerana, media merupakan satu medium penyebar infomasi yang paling berpengaruhi oleh segenap lapisan penduduk.

Oleh itu, kesemua pihak yang terlibat hendaklah memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak mereka agar tidak menyambut Valentine Day. Tambahan itu, isikanlah hati mereka dengan ilmu-ilmu akidah dan akhlak supaya mereka dapat menjaga benteng keimanan dari menjatuhkan maruah mereka sebagai remaja Muslim.

Saturday, February 5, 2011

muda or kecik sangatkah?????

0 comments Links to this post
petang tadi g anto adik g sekolah lamaku "kospint" sekarang imtiaz kt...rndunyer zaman sekolah dlu...huhuhu...
nak dijadikan crite...,,,,,,,ak hantarla adik ak kat bilik dia coz tolong angkat barang2 dye...sampai kat bilik dye,,ak tgorlah salah seorang adik bilik dye,,coz ak kenal budak tu walaupun budak tu x kenal ak..ak tgor dye coz dye adalah anak salah seorang guruku semasa ak tingkatan 5...heheheh~...siapakah guru i2?????hahaha...
ak bgatu kat budak tu sruh dye kirim salam kat maknya...pastu dye tanye ak siapa...ak jawablah ak bekas pelajar maknya dlu....then,,mungkin dye salah faham coz dye kte kakak ak ke yang sruh krim salam...hahhaa...ak trkjut dye kata camtu...pastu ak cakaplah akulah yang bekas plajar mak dye tu...hehehhe...ak dgarlah dye kate....la...ingatkan ak ni "adik"  kepada adik ak yang ak hantar tu...hehehhehe....lawak btolla....
time balik tu...ak fikirlah...macam budak2 ke muka ak ni?????kecik sangat ke ak ni????? (walaupun mmg ak ni rendah je orangnye.) hahahah....akanku ingat pristiwa ni....:)



inilah sekolah ak dari form 1 hgga form 5...banyak kenangan..suka duka sepanjang berada kat sekolah ni...rndunyerrrrrrrr.....

::DOA SEORANG KEKASIH::

0 comments Links to this post




Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

sayang kamooo!!!!!

0 comments Links to this post
i like children!!!!!!suka sgt budak2 kecik....trutamanya yg cute2...hehehe~
my family jage seorang budak ni nmenye nurin wadhihah...pipinye chubby bgt....:)
geram sangat sama dia....time sekolah mama(tok ma) n baba(tok ba) lah yg jage dhihah (pggilan manja)...pada 26 januari baru ni,,genaplah setahun umur dhihah....huhuhu...udah besar dye,...tapi x pandai brjalan ag juz jalan 2 3 langkah bru...xpe..bak pepatah mlayu mgatakan..."sikit2 lama2 jadi bukit...haha...


ni dye nurin wadhihah....so cuteeeeee....:)
harap2 besar 6ti jadi yang solehah...insyaallah...

p/s:jadilah seorang yang penyayang pada kanak2 ye....:)

seTelah seKelian laMa tErpeNdam...

0 comments Links to this post


nak mnjadi yang solehah byk cabarannya,,,,bila la diri yang hina ni dpt menjadi insan yg betul2 bermanfaat pda agama....
bila la aku dpat capai cita2 yang ak minat??????sdih sgat bila minat kita xdpt dipenuhi..huhuhuhu....
time spm dpt 5a..alhamdulillah ak syukur sgt dapat byak tu walau x dpat straight...nak buat cmner dah rzki stakat i2..insyaallah allah akan tunjuk pada masa lain...then,,isilah upu,maktab n matrik...
dalam hati ak harap sangat2 agar dapat maktab...coz cita2 aku nak jadi seorang pendidik...hajat x kesampaian bila tmuduga pon x dapat...emm..harap ade lagila harapan untk ke unvrsiti....in my mind,,ak x nak g ke mtrik klu ak boleh pon...tp ble kptusan matrik kluo...ak x dpt untk pggln pertma matrik...huhu.mmg frust la jgk walau pda aslnya x nak p mtrik,,,then,,kluo rsult upu..skli lagi mengecewakn...aku x dapat twrn u pggln pertama...mmg cdih sangat...mse tu rse cam dah putus asa sgt...tpi dikuatkan jgk hati supaya sabar...insyaallah ade hikmah disebalik tu...harap2 blehla tmpat yg terbaik untk ak smbung study...
pada akhir buln 5 taun lps..x ingat dah tarikh bile...mase ak tgoh on9 fb...tgok kat status kwn2 ade cara untuk check tgkatan 6....so ak pon check la...x sangka mase check tu ak dpt msuk tgkatan 6 kat skolah agama n aliran agama...tapi ak xnak smbung tingakatn 6...coz..aku malas dah brpakaian uniform...huhu..mengade btolla ak ni kan????...pastu lps ak cek tu...kwan ak ade ckap upu pggln ke2 bleh dh cek...ak try la cek..tp xleh ag coz trikh untuk  cek pggln ke2 lmbat ag...pastu ade kwn ckap bleh cek matrik pgglan ke2...ak try la cek matrik plok..saje2 gatal tangan nak cek...hehe....ya allah..trkjut ak bila nma ak  dterima untk masuk ke matrikulasi gambang,pahang...x ak sangka spt jgk matrik w/pun ak x mintak ryuan untk pgglan ke 2...nilah yg dinamakan rezeki....tapi....ak dalam hati ak,,ak xnak g kat matrik..huhu...bila gtau kat family,,family sruh ak g...ak bgatu fmaly ak xnak g coz nak tggu pgglan ke 2 upu...tapi...mama n baba suh ak g matrik,,,kte mereka.."takot x bleh u n klu x g matrik,,melepas kedua2..huhu...nak wat cmner trpakse ikut kata ma n ba...mungkin ade hkmaknye tu...insyaallah....1 jun 2010...tarikh daftar matrik...berat hati nak g ke matrik coz kalu bleh ak xnak blajr dah sains...huhuhu...tertekan!!!!!ya allah bantulah hambamu ini...lpas 4 hari duk kat matrik...ak call la fmily sruh cek upu pggln ke 2...lpas gtau..kak ak pon cek la...alangkah gembiranya hati bila dpat tau ak dapat asasi pengajian islam dengan sains kat universiti malaya,,nilam puri,kelantan.....alhamdulillah...tapi...fmily ak x bgi ak g coz kte mereka,,ak bru msuk matrik 4 hari...bazir aje duit yang dah byar..huhu...cdih gler!!!!!!tapi apakan daya,,,kena ikutlah kate2 fmily coz dye lbih tahu...ade hikmah di sebalik tu..insyaallah...cekalkan hati...tabahkan hati!!!!!!!!w/pun  ak minat kos tu..terpaksalah pasrah....:'(...sampai skrang bila fikirkan smula terasa sgt menyesal x prgi um..uwaaaaaa....nak nangis sgt2 bila fkirkan kmbali....sabar...sabar....ingat sabar i2 separuh daripada iman....allah suka orang yang sabar....


"kAdanGkaLa ALLAH hiLanGkN mEntaRi,kEmuDian DIA daTngKan guRuh....puAs kiTa mEnaNgis mEncaRi maNa meNtaRi kiTa??rUpa-RupAnya ALLAH naK haDiaHkan kiTa pElaNgi yaNg iNdaH....sAbArlaH dUhaI iNsan,,aDa kEmaNisan di sEbAlik sEtIap kEpAhiTan..." ♥


sekarang duk matrik..akhir bulan 4 ni tamat la matrik..hooray!!!!!x sbar nak tggu bulan 4....tapi...exam kne wat btol2 klu nak smbung u...huhu....takutnyer!!!!arap2 blehla ak smbung cita2 n minat ak smula...insyaallah..ya allah.....tolonglah hambamu ini...moga2 cita2 ak tercapai...n ak nak sangat brubah menjadi muslimah yang betul2 SOLEHAH...hafal quran...insyaallah...


"ya allah...ampunkanlah segala dosa2ku,,dosa kedua ibubapaku sebagaimana mereka mengasihiku sejak ak lahir,,,dosa ahli keluargaku,,saudara maraku,,,guru2ku,,kawan2ku,,serta umat islam yang masih hidup atau yg telah meninggal dunia...jadikanlah ak anak yang solehah,,berikanlah kebijaksanaan kepadaku serta ahli keluargaku,,berikanlah jodoh yang soleh dan solehah kepada abangku n kakak2ku...jdikalah kami keluarga yang bahagia dunia dan akhirat,,,,amin..amin...ya rabbal alamin..."

beznye bbq....

0 comments Links to this post
dah lme tak ber bbq ni...alhamdulillah tadi slesai bakar ayam,buat somtam(makanan org thailand) n mee goreng putih....so delicious!!!!mmuahh....:)

bbq ayam...



somtam.....pedas bgt...:)






Friday, February 4, 2011

KISAH AIR MATA...

0 comments Links to this post




Dingin subuh seakan-akan  menggigit hingga  ke tulang rusukku, namun kugagahi kakiku untuk melangkah ke surau. Surau An-Nur destinasi wajibku di setiap pagi. Aku gemar ke sana. Aku tenang di sana.
Sebelum azan subuh mula berkumandang, telingaku seakan-akan dibisik oleh suara halus yang menyeru aku untuk bangkit meninggalkan selimut tebal dan bangkit untuk mandi dan bergerak ke surau. Sampai di sana, kulihat hanya beberapa kerat sahaja pelajar yang ada. Biasanya tidak lebih dari 10 orang.
Tanpa berlengah, sejadah dihampar di suatu sudut, kaki didekatkan, lalu tangan diangkat ke telinga dan dengan penuh kehambaan aku menyeru, "Allahuakbar."  Selesai dua rakaat solat tahajjud diikuti dua rakaat solat taubat. Tangannku menyapu raut wajahku dari dahi hingga ke dagu. Hatiku berasa tenang dan nyaman. Kurasakan wajahku segar dan bercahaya. "Alhamdullilah," bisikku.
Dengan penuh kehambaan aku mengangkat tangan memohon doa dan keampunan dari Yang Maha Esa.
"Alhamdulillahirabbilalamin. Segala puji  bagi Allah tuhan sekalian alam. Ya Allah ,ya tuhanku, aku hambamu yang banyak berdosa ya Allah. Dosa-dosaku bagaikan buih-buih di lautan. Dosa-dosaku ibarat debu  yang bergelimpangan di padang pasir. Ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Aku bersujud padaMu. Aku memohon keampunan dariMu atas segala dosa-dosa yang telah aku lakukan. Yang nyata mahupun tersembunyi. Yang aku sedar mahupun aku tidak sedar. Aku sedar aku tidak layak ke syurgaMu Ya Allah. Namun, tidak pula aku sanggup ke nerakaMu. Ampunkah hambaMu yang hina ini, terimalah taubat ku ini. Amin Ya Rabbalalamin".
Tanpa aku sedari, air mata bercucuran jatuh ke pipiku. Usai berdoa, kurasakan hatiku sangat bersih. Sangat tenang.
Tapi itu kisah lama. Kisah zaman sekolah. Kisah zaman hingusan. Di sana aku ada kawan di Maahad. Di sana aku ada naqib. Di sana aku ada ustaz. Di sana aku ada ibu bapa! Kini aku di universiti. Di universiti  yang jauh dari tempat asalku. Dengan rezeki  Allah aku di tawarkan belajar di luar negara. Negara idaman aku. Kini aku di United Kingdom. University of Manchester.Alhamdulillah cita-cita dan doaku dimakbulkan Tuhan Yang Esa.
Aku manusia biasa. Aku bukan malaikat. Manusia itu sering lupa dan  lalai kan? Kini sudah 4 tahun aku di sini. Pengajianku biasa saja walaupun tidak cemerlang. Aku bahagia di sini. Aku ada ramai teman. Aku ada ramai sahabat. Tapi adakah aku tenang di sini? Hari-hariku bukan lagi di isi dengan bacaan Al-quran. Solatku kini bukan lagi diimamkan. Hatiku tidak lagi dijamu dengan tazkirah dan ceramah.Aku lalai di sini.
Tapi  aku bukan manusia jahat. Tidak pernah sesekali kuteguk minuman syaitan sepanjang di sini. Tidak pernah ku menjejakkan kakiku ke tempat maksiat. Tidak pernah ku menyentuh yang bukan muhrim untukku. Aku hanya manusia biasa. Aku  menunaikan sembahyang. Aku berpuasa di bulan Ramadan. Aku manusia biasa!
Pada suatu subuh,seperti biasa aku bangkit untuk solat subuh. Kali ini kurasakan angin luar tidak terlalu sejuk dan  tidak juga panas. Suasana sangat tenang dan segar. Lain dari kebiasaan subuh yang aku lalui. Setelah selesai solat subuh, aku mengangkat tangan untuk berdoa. Aku berdoa mohon keampunan. Doa yang sama aku ulang semenjak di asrama dulu lagi. Tapi kali ini aku tidak merasai kemanisan doa itu. Tidak ku rasa penghayatan doa itu. Dan paling ku takut, aku tidak menangis. Penat ku cuba untuk mengalirkan air mata di hadapan Yang Maha Besar tapi aku gagal.  Aku gagal. Aku gagal menangis!
Ini bukan kali pertama. Semenjak beberapa bulan ini doaku tidak lagi di selangi air mata. Hatiku tidak dapat merasai kenikmatan doa. Aku jadi takut. Pelbagai perkara bermain di fikiranku. "Ya Allah gelapnya hati hambaMu ini". Terus ku teringat kata-kata ustazku ketika di sekolah dulu. "Hati manusia ibarat besi. Setiap dosa yang dilakukan akan melekatlah karat padanya. Tapi karat itu boleh di cuci dengan solat dan doa. Namun lama kelamaan jika karat itu tidak dibersihkan, akan semakin besarlah ia, dan semakin sukarlah untuk dibersihkan . Maka semakin hitam dan gelaplah hati kita. Ketika ini setiap dosa yang dilakukan tiada lagi dirasakan dosa bagi dirinya".
Aku tersedar. Aku tersentap.  Kenapa aku mahu jadi orang biasa? Kenapa tidak ingin menjadi yang lebih baik? Tidak berbuat dosa tidak bermakna aku sempurna. Tidak minum arak tidak bermakna aku terlepas dari melakukan dosa-dosa kecil. Sembahyang 5 waktu tidak bermakna aku sempurna.Bagaimana dengan dosa-dosa kecil? Aku lalai. Aku lalai! Terima kasih  ya Allah kerana menyedarkan aku.  Terima kasih atas hidayah-Mu.Aku terus bersujud dan memohon doa.
Ya Allah,
Bimbinglah aku ke arah agamaMu,
Dekatkah hatiku padaMu,
Berilah aku cahaya hidayah dan cahaya makrifatMu,
Berilah aku kasih sayangMu,
Dan jangan sekali-kali Kau lalaikan aku,
Sesungguhnya aku hambaMu yang lemah,
Amin.
Semoga kita sentiasa mendapat hidayah dariNya.
Mari kita  jadikan hari ini lebih baik dari semalam , esok lebih baik dari hari ini. Hargailah setiap detik dan manfaatkan masa sebaiknya sebelum malaikat maut datang menjemput.
 

♥CERITA DARI HATI ♥ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal