::DEMI MASA::

Thursday, January 19, 2012

'couple' yang halal

0 comments Links to this post
alt

Indah kan kita bercinta?
Indah kan bila kita saling merindu?
Indah kan bila kita boleh berpengangan tangan di hadapan semua orang?
Indah kan bila kita saling meluangkan masa?
Dan indah kan bila semua itu HALAL untuk kita?
Sabda Rasulullah
"Barangsiapa yg jatuh cinta kemudian dia mampu menyembunyikannya, menjaganya dan bersabar, Allah akan mengampuni dosanya dan memasukkannya kedalam syurga...".
Cinta tu fitrah,
Cinta tu indah.
Dan lagi indahnya cinta itu,
Bila 'i love you'
Lebih-lebih lagi redha Allah dan hubungan yang sah!


Sebenarnya,tak salah untuk kita kahwin awal atau kahwin muda. Malah Perkahwinan itu suatu ibadah , sesuatu yang indah .Dan  cantiknya cinta itu bila kita menikah dahulu disebabkan rasa sayang dan hormat kita pada pasangan kita, kerana kita bimbang jika cinta kita dan pasangan kita itu boleh menyebakan dosa dan maksiat .Inilah yang baru dinamakan cinta!
Pernah dengar tak pasal nikah khitbah? Nikah khitbah ini sebenarnya indah,seronok dan bukannya menakutkan. Nikah khitbah ini bermaksud apabila pasngan itu menikah tetapi tinggal berasingan atau orang melayu panggil ia sebagai 'nikah gantung' .Nikah khitbah ni sebenarnya macam tiket untuk betul-betul ber'couple' dan bercinta dengan pasangan kita.Dengan tiket nikah ni, tiada masalah untuk kita bermesra, bergurau senda dan sebagainya dengan pasangan kita kerana dah disahkan sebagai suami isteri yang lebih menepati khitbah secara Islam.
'Couple' lain semua bercinta
Tapi kita lebih istimewa kerana saling mencintai kerana Allah
'Couple' lain berpegangan tangan dan ianya berdosa
Tapi kita halal untuk berpegangan tangan dan bermesra dengan izin Allah.
Seronok kan??
"Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1).
Oleh itu, bagi anda yang sedang bercinta atau mencintai seseorang . Hormatilah pasangan anda dan janganlah kalian melakukakan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.Atau jika anda dan pasangan anda saling mencinta , jagalah hati dan ambillah langkah seperti 'nikah khitbah' ini.Dengan nikah khitbah ini, bolehlah kita menjadi 'couple' dengan romantik dan halal. 
Indah kan?

Semoga Allah menganugerahkan saya dan awak cinta yang paling indah , halal dan berkekalan sampai jannah.Alhamdulillah :)

from iluvislam.^_^




Monday, January 16, 2012

januari :)

0 comments Links to this post
bismillahirrahmannirrahim..
alhamdulillah..segala puji bagi allah tuhan sekelian alam..
setelah 2 minggu peperiksaan,akhirnya detik  4 petang td habislah juga exam..alhamdulillah..hoorayyyy!!
tapi dalam kegembiraan habis exam tu terdetik rasa berdebar utk dapat result nanti..huhu..
apepon..bismillahitawakkaltu ala allah..insyaallah..:)


dalam sibuk kemas2 barang tadi,,,dapatlah berita tentang seorang sahabat yg bakal membina baitul muslim..
alhamdulillah..ya allah..sangat2 xpercaye rupe2nye sahabatku sendiri yg nak kahwin..coz selama ni hanya dengar sahabat2 yang lain khwin..
mabruk ya sahabat..:)


#jodoh pertemuan di tangan ilahi..
ku menunggu saat itu..:)


*****************************************

malam ni ditinggalkan keseorangan dlm bilik..huhu..roomate2 semua dh balik umah..
tinggallah diri ni keseorangan .. x sabarnye nak balik esok..
#Ya Allah..selamatkanlah perjalanan pergi dan balikku..aminn..:)











Tuesday, January 3, 2012

ahlan wasahlan 2012

0 comments Links to this post
Bismillahirahmannirahim..

Alhamdulillah..hari ni dah masuk 3 januari 2012 bersamaan 9 safar 1433..masih lagi diberi peluang untuk bernafas di atas muka bumi Mu ini..Alhamdulillah wa syukurillah..Sedar tak sedar umur pun dah semakin meningkat  dari angka 1 dah bertambah kepada 2.. Insyaallah kalau dipanjangkan umur sempatlah merasa umur 20 tahun pada tanggal 18 April nanti..dalam kita sedar bila umur meningkat,dosa2 kita pun meningkat..astagfirullah al azim..agak2nya pahala banyak ke x??atau dosa yang lebih berat dalam diriku??

>>jom!!hijrahkan diri !!<<

********************************************************************

Lama x mengarang..jom bercerita kisah hidup!! :D

Apa khabar mama,baba,abang,angah,acik,ateh,ijah,atin n tak lupa deqyah kat umah yep??dah lama xbalik tganu,lebih kurang 3 bulan x balik..huhu..apepon, allah selitkan sifat sabar dalam diri setiap manusia..assobru minal iman..insyaallah ade hikmah xbalik lame..nikmat yang allah beri ialah nikmat rindu yang  semakin membuak-buak..sepanjang duduk kat upm ni hanya telefon or skype je boleh jadi alat berhubung..alhamdulillah..dapat juga tengok muka2 orang yg kusayang..Alhamdulillah ijah n atin dah dpt result UPSR n PMR..alhamdulillah result atin n ijah ok..ijah dapat 7A2B n atin dapat 3A2B..mungkin ada hikmah disebalik result dyeorang tu..atin boleh sambung belajar di sekolah agama mahmudiah n ijah still kat imtiaz kospint..alhamdulillah..n acik pon bakal bertunang 27 januari ni..insyaallah..^_^

>>cpatla kakak2ku kawin..deqnor nak main baby plak ni..hehe<<


n me plak sepanjang study week ni duk terperap je lam bilik..n hari ni start la exam kenegaraan..alhamdulillah bolehla jwb tapi xtau la mcm mane keputusannye nanti..bismillahitawakkaltu ala allah..amin..arap2 smuanye lulus..

ni dye jadual final examku utk sem 1 ni..

5/1>>titas   7/1>>hubungan etnik
 8/1>> bi   10/1>>thinking skill   15/1>>statistic

Pray for me :)

>>xsabarnye nak balik umah!!windu3~<<

***************************************************************

Huuu!! lupa azam tahun baru  2012 n tahun  baru hijrah 1433 n untuk tahun2 akan datang jgk  :)

Bismillahirrahmannirrahim..
#tahun ni nak khatam alquran lebih dari sekali..insyallah biiznillah..
#berubah jadi lebih baik termsuklah dri segi pkaian,rutin harian n so on..insyaallah..ya allah..kuatkan aku supaya istiqamah di jalanMu..
#smoga dpt jage hati dari maksiat+cintan cintun..
#cari ilmu agama sebanyk2nya n  belajar bukan krna nak segulung ijazah saje! Tapi cari ilmu ikhlas kerana allah..
#semoga dapat psgn yang terbaik n soleh n beriman n dpat memimpin diri ni ke syurga abadi…insyaallah..:)




 >>semoga smua impian n angan2 ku tercapai...tapi ingat!! ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tak berbuah...n man jadda wa jada wa man zaro'a hasoda..insyaallah..<<

cni ade bbrpa potong lagu mse kem tazkiyyatun nafs dlu..rindunye sahabat2..

"umat islam harus cemerlang..
hari ini mesti lebih baik dari semalam
jangan buang masa..
siapa kata kita tidak boleh..
kita punya allah maha kuasa..
kita punya kuasa tenaga..
doa sebagai senjata..."
UMAT ISLAM SENTIASA BOLEH!!







 

♥CERITA DARI HATI ♥ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal